7 Peribahasa Yang Menggunakan Dan Mengandung Kata “Ayam”

ASALPOSTING.COM – Jika mendengar kata ayam pasti yang terlintas di benak kamu adalah nama sebuah hewan. Ya, hewan yang masuk jenis unggas ini begitu dekat dengan keseharian kita. Selain dijadikan hewan peliharaan, ayam juga termasuk hewan ternak yang dimanfaatkan untuk kebutuhan pangan dari daging serta telur yang dihasilkan.

Bahkan di seluruh dunia, ayam adalah daging yang paling umum dimakan

Negara dengan jumlah ayam terbanyak adalah Tiongkok, kemudian diikuti oleh Amerika Serikat, Indonesia, kemudian Brasil.

Selama lebih dari 8.000 tahun, ayam sudah menjadi hewan domestik dan dihasilkan secara buatan, yaitu melalui peternakan.

Tapi, pembahasan kita kali ini adalah mencari tahu peribahasa apa saja yang memakai kata ‘ayam’ di dalamnya.

Berikut 7 Peribahasa Yang Menggunakan Dan Mengandung Kata “Ayam”:

1. Bagai Anak Ayam kehilangan induk

Peribahasa ini adalah gambaran kepada seseorang yang kehilangan tempat bergantung seperti seorang anak yang kematian ibu dan bapaknya, atau rakyat yang kehilangan pemimpin dan lain sebagainya.

2. Seperti Cakar Ayam

Maksudnya: Tulisan yang sangat buruk.

Peribahasa ini sering digunakan terhadap tulisan seseorang yang buruki yang adakalanya sukar untuk dibaca. Namun begitu, istilah Cakar Ayam ini juga sering digunakan untuk makanan atau Kue tradisional melayu Cakar Ayam yang sangat enak.

3. Ayam Terlepas, Tangan Bau Tahi

Maksudnya: Seseorang yang membuat sesuatu kejahatan namun tidak mendapat apa-apa hasil melainkan mendapat malu semata-mata.

Peribahasa ini merujuk kepada sindiran terhadap sesuatu perbuatan jahat yang dilakukan oleh seseorang yang tidak mendapat apa-apa kejayaan atau manfaat sebaliknya justru hanya mendapat malu.

 

Baca Juga:   ” 15 Tanaman Pembawa Sial, Jika Ditanam Di Dekat Rumah”

 

4. Hangat-Hangat Tahi Ayam

Maksudnya: Tidak bersungguh-sungguh bekerja ataupun seseorang yang hanya bersungguh-sungguh pada awalnya saja, lama kelamaan dia akan merasa bosan dan meninggalkan pekerjaan tersebut.

Peribahasa ini sering juga digunakan dalam kehidupan seseorang yang hanya bersungguh-sungguh dipermulaannya. namun apabila terdapat sesuatu kesusahan dipertengahan jalan, dia meninggalkan perkara tersebut tadi.

5. Bagai Ayam Hitam Terbang Malam

Maksudnya: Perbuatan jahat yang sukar diketahui karena tidak ada bukti yang kukuh dan nyata.

Peribahasa ini adalah gambaran kepada kelicikan seseorang yang melakukan kejahatan sehingga sukar diketahui dan dibuktikan. Ayam hitam yang terbang pada waktu malam memang sukar dilihat oleh mata kasar.

6. Bagai Ayam Putih Terbang Siang

Maksudnya: Perkara jelas dan nyata yang mudah dilihat

Peribahasa ini berlawanan dengan peribahasa “Ayam Hitam Terbang Malam”.

7. Asal Ayam Pulang Ke Lumbung, Asal Itik Pulang Ke Pelimbahan

Maksudnya: Tabiat seseorang yang tidak akan berubah

Tabiat yang dimaksudkan di sini adalah tabiat negatif seseorang yang sukar untuk diubah atau ditukar. Ia sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan sehari-harian.

 

Demikianlah 7 perbahasa yang menggunakan kata ayam.

Dari peribahasa ini kita tahu bahwa ayam tak hanya sekedar unggas.

Dari kata ‘ayam’ kita belajar banyak tentang realita kehidupan yang tertuang dalam untaian peribahasa. Semoga kita makin mawas diri dan melakukan hal-hal baik bagi diri sendiri mau pun orang lain.

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published.